En återförsäljare väljer själv sina kunder

Företagsvärlden skiljer sig kraftigt från konsumentvärlden där Ica eller H&M inte kan vägra sälja mjölk eller strumpor till vissa konsumenter.

I business-to-businessvärlden (företag som gör affärer med andra företag) kommer du att stöta på leverantörer som inte vill sälja till dig. Varför bestämmer de själv – de avgör vilka skönhetshantverkare de vill ha som kunder.

Inget nytt fenomen

Så har det varit i alla tider och det finns exempel på frisörsalonger som inte ens får köpa in något så oförargligt som schampo eller stylingprodukter av vissa märken. De måste först bli ”godkända” av leverantören, eller få sin personal specialutbildad, eller kanske ha en image som stämmer med leverantörens önskemål.

Likadant inom alla skönhetsbranscher

Det är samma sak inom naglar, fransar och makeup. Där är det vanligt att vissa leverantörer inte säljer produkter till skönhetshantverkare trots de har en formell utbildning. Ibland kräver leverantören en särskild produktutbildning eller konverteringskurs (som de kan erbjuda gratis eller vilja ta betalt för) innan du får handla. Ibland måste du uppfylla kraven enligt någon viss organisation. Ibland får du inte köpa ändå.

Det här fenomenet är inte unikt för skönhetsbranschen. Du hittar heller inte Prada-skor på Coop eller Gucci-väskor på Ica Maxi. När du börjar se dig omkring kommer du upptäcka att världen är full av exempel.

Rösta med plånboken

Det kan kännas förargligt och irriterande att inte få köpa allt du vill av vilket företag du vill, men det är alltså fullständigt normalt och bara att gilla läget. Får du ett nej finns det många andra leverantörer som har likartade produkter.

Mest synd tycker vi egentligen om de leverantörer som går miste om inkomster från duktiga och välutbildade skönhetshantverkare som istället kommer att spendera sina pengar hos någon annan.

Klicka vidare och läs om vårt medlemsskap i SAUF för din trygghet när du köper en utbildning.